مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مبحث به وجود آوردن امنیت شغلی برای تمامی اهالی سینما در رشته ها و صنوف مختلف و همچنین داشتن یک بیمه جامع و کامل برای سینماگران کار چندان دشواری به نظر نمی رسد و اگر در بین مدیران سینمایی اهتمام وجود داشته باشد آن ها در کوتاه مدت می توانند این مشکلات را برای همیشه در سینمای کشور ریشه کن کنند و دغدغه سال های دراز سینماگران را از بین ببرند.
وی ادامه داد: برخی از مدیران سینمایی صرفاً با بیان اینکه سینماگران بیمه هستند خود را از انجام کارهای بیشتر در این خصوص معاف می کنند در صورتی که بیمه ما به هیچ دردی نمی خورد چرا که اولاً باید تمامی حق بیمه ها را خودمان پرداخت کنیم و دوماً کسانی که تاکنون بیمه تأمین اجتماعی نبوده اند به دلیل مشکلاتی که سازمان تأمین اجتماعی با دولت دارد هنوز نتوانسته اند بیمه شوند.
نیک ذات سپس با بیان اینکه در سینمای ایران هیچ گونه ثباتی وجود ندارد و با عوض شدن مدیران هر ۴ سال یک بار ما شاهد اتفاقات جدیدی در عرصه سینما هستیم که دردی از مشکلات سینماگران دوا نمی کند اظهار داشت: معتقدم یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن در سینما رسیدگی شود این است که یک مدیر دائمی و دلسوز برای این حوزه به انتخاب تمامی اهالی سینمای کشور برگزیده شود تا ما همواره شاهد این نباشیم که مدیران هر ۴ سال یک بار کار خود را از ابتدا آغاز کرده و عملکرد خوب یاد بد مدیران قبلی سینما را زیر سوأل می برند چرا که این روش غلط باعث می شود ما همواره در یک دور تسلسل باطل خود را گرفتار کنیم.
مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «نفس» خاطرنشان کرد: مدیران سینمای کشور وقتی می خواهند سکان هنر هفتم را در دست بگیرند همواره شعارهای دلنشینی می دهند و نظر اهالی سینما را به سمت خود و برنامه های شان جلب می کنند اما متأسفانه در نهایت عملکرد آن ها منافی با حرف های شان است و ما شاهد آن هستیم که مدیران تنها برای پر کردن بیلان های کاری خود این شعارهای زیبا اعم از جوان گرایی، جذب حداکثری و... را داده اند.
این فیلمبردار سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: بهتر است سازمان سینمایی در مسائل صنفی دخالتی نکند؛ متأسفانه ما همواره شاهد هستیم که مدیران سینمایی به جای اصلاح زیرساخت ها و توجه به مشکلات کلان در مسائل صنفی سینماگران دخالت می کنند و همین امر باعث تشتت در میان اهالی سینمای کشور می شود و معتقدم اگر دولت تنها به عنوان یک مجری برای اجرای زیرساخت های سینمایی کشور حضور داشته باشد و به مسائل کلان رسیدگی کند و بودجه سینما را در اختیار صنوف سینمایی قرار دهد تا آن ها خود از پس مسائل صنفی شان برآیند بخش اعظمی از مشکلات ما حل خواهد شد.
فیلمبردار فیلم سینمایی «آتشکار» ادامه داد: دولت هیچ گاه در هیچ یک از زمینه ها با بخشنامه نتوانسته کاری از پیش ببرد و بهتر است مدیران سینمایی ما نیز روزی به این نتیجه برسند که سینما نیاز به بخشنامه ندارد و مدیر سینمایی نیز باید فردی دغدغه مند باشد که نسبت به امور کلان سینما رسیدگی کند.
نیک ذات افزود: در سینمای ایران ما شاهد آن هستیم که سود از تولید فیلم ها به وجود می آید نه از اکران آن ها، و همین امر نشان از فساد گسترده سینمای کشور ما دارد و شاید به همین دلیل است که در سینمایی که شاید سالانه تنها حدود ۷۰ فیلم در آن تولید شود ما شاهد بیش از ۳۰۰ شکایت در طی سال هستیم که اهالی همین سینما به شورای حل اختلاف خانه سینما می کنند.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از نکات مهمی که می تواند نجات بخش سینمای رنجدیده ایران باشد این است که سیاست به کلی پای خود را از سینما بیرون بکشد؛ متأسفانه سینما در کشور ما همواره سیاست زده بوده و این سیاست زدگی این روزها به اوج خود رسیده و باعث شده تا اصل و کلیت هنر و سینما هم توسط مدیران و هم توسط سینماگران به فراموشی سپرده شود و همگی آن ها در دام سیاست زدگی گرفتار شوند.
ارسال نظر